masoudtoohami

خودروها تا ۸۰ درصد گران فروخته می‌شوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۸
 موضوع بالا بودن قیمت خودرو های داخلی همواره مورد انتقاد مردم بوده است، قیمت های بالایی که از سوی خودروسازان همواره توجیه شده است وحتی در مقابل این افزایش قیمت حرکت محسوسی در جهت کیفی سازی تولیدات نشده است.

بسیاری از صاحبنظرن بر این باورند که می توان با پرداخت چنین پولهایی در کشورهای صاحب برند سوار خودرو های باکیفیت ترشد اما با وجود کاهش قدرت خرید مردم و نارضایتی آنها خودروسازان همچنان به دنبال افزایش قیمت خودرو برای پوشش های هزینه ای خود بوده اند ، هزینه هایی که به گفته بسیاری از صاحبنظران ناشی از مدیریت دولتی و نبود فضای شفاف رقابتی بوده است.

به گزارش جام جم،احمد بزرگیان عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس دراین باره گفت: اگر بخواهیم قیمت واقعی خودروی داخلی را حساب کنیم با قیمتی که هم اکنون کارخانه عرضه می کند فاصله اش بسیار است و بین۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو گران عرضه می شود.

وی به زمانی که عضو کمیسیون صنایع مجلس بوده اشاره کرد و گفت :درسالهای ۸۶و۸۷ بارها در نشست با رسانه ها و مدیران خودرو ساز صراحتا اعلام کردم که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد خودور گران فروخته می شود وهم اکنون با شرایط فعلی معتقدم بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو گران عرضه می شود.

این کارشناس خودرو افزود: در تمام دنیا همه به این سمت می روند که هزینه ها را کاهش و کیفیت کار را افزایش دهند ،اما درایران اینگونه نیست .اگر خودرو سازان افزایش تیراژ تولید داشته باشند هزینه ها سر شکن می شود به فرض وقتی شما یک قالب برای موتورخودرویی می سازید وقتی۱۰ هزار تا تولید شود یک قیمت پیدا می کند، وقتی ۱۰۰ هزار تا تولید شد یک قیمت دیگر ، یعنی هزینه باید روی ۱۰۰ هزار تا سرشکن شود . امروز نوع قالب هایی که می سازند چه در داخل و چه قالب هایی که از خارج وارد می شود ویژ گی هایش طوری است که با تیراژ باید رابطه معکوس داشته باشد ،متاسفانه آقایان این رابطه معکوس را حفظ نمی کنند.

به گفته بزرگیان دردنیا وقتی یگ گوشی رونمایی می شود به محض اینکه تیراژ تولید بالا می رود قیمت تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند چون تیراژ و تقاضای مشتری افزایش یافته است آنها نمی گویند چون مشتری پیدا کردیم قیمت را دو برابر کنیم درآنجا می گویند برای آنکه بازار را حفظ کنیم قیمت را بشکنیم و قیمت را با تیراژ بالا وکاهش هزینه های سربار می شکنند.

خودرو سازان زیر بار آنالیز قیمت نمی روند
عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس گفت وقتی ما شعار می دهیم قطعات را در داخل تولید می کنیم وقتی می گوییم پژو ۴۰۵ بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصدش تولیدداخل است تغییر ارز هم باید به اندازه آن ۲۰ تا ۳۰ درصد اثر گذار باشد نه یک دفعه ۱۰۰ درصد قیمت خودرو رشد پیدا کند . این اصلا منطقی نیست که این افزایش را به بحث ارز و قطعاتش وابسته کنیم چه به صورت« سی کی دی» و چه به صورت« اس کی دی »چون این رقم ها نمی شود.

افزایش رقم جای دیگری اتفاق می افتد درحقوق دهها میلیونی مدیران ، هزینه های سربار این دو خودرو ساز و حمایت بی جای خودرو سازان از بعضی تیم ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا جنبه جلب مشتری اتفاق می افتد . دردنیا اگر حمایتی از یک تیم می شود پشت آن بحث هایی چون مشتری مداری وجود دارد می خواهند یک جامعه آماری را به سمت خودشان بکشانند اما اینجا بیشتر یک ژست است .

وی درباره آنالیز قیمت تولید خودرو گفت: خودرو سازان زیربار آنالیزقیمت نمی روند. وقتی به آنها می گویید بر اساس حسابداری صنعتی حساب کن، حاشیه بازار را ملاک قرار می دهند. اگر از هر خودرو سازی بپرسید معیار قیمت گذاری شما آیا براساس حسابداری صنعتی است قطعا به شما خواهند گفت خیر و اگر هم بگویند بله خلاف واقع می گویند، چون قیمت را بر اساس تقاضای بازار تعیین می کنند. حالا دولت هم به کمکشان آمده است، چون چاره ای نیست کدام یک از مدیران را بخش خصوصی منصوب کرده است؟ چند درصد از سهام اینها در دست بخش خصوصی است؟ چند تا دولتی و چند تا خصوصی است ؟ سازمان هایی که اسمشان خصوصی است عملادولتی هستند و بیشترین نفوذ را دارند یکی از مدیران حتی رده چهارم این شرکت ها را نیز بخش خصوصی تعیین نکرده است حتی شرکت های قطعه ساز.

خودروسازان دلالی می کنند
این کارشناس خودرو یکی از مشکلات کشور را واسطه بودن دو خودرو ساز بزرگ بین قطعه ساز که کف بازار تولید است و بخش خودرو سازی ذکر کرد و گفت: جالب است که مدیران این شرکت های واسطه نیز خودشان هستند شما سراغ ساپکو بروید ببینید مدیرانش چه کسانی هستند ؟ سهامشان برای چه کسانی است ؟ یعنی وقتی شما یک قطعه را از کف بازار یعنی یک تولید کننده زیر پله ای به قول معروف می خرید ۱۰ یا ۲۰ هزار تومان است ، وقتی در خودرو نصب می شود تبدیل به ۶۰ و ۷۰ هزار تومان می شود. این حدفاصل را چه کسی پر کرده است؟

این واسطه ها پرکرده اند . بنابراین وقتی شما آنالیز قیمت می خواهید آنها آن قیمت ۶۰ هزار تومان را اعلام می کنند نه آن ۱۰ هزارتومان تولید کننده اولیه را ، درحالیکه قرار بود این شرکت های واسطه در حقیقت بیایند و افزایش قیمت کاذب دلالی را از بین ببرند بر عکس آنها چند برابر کرده اند . یک بخش هم قطعات چینی با بسته بندی داخلی است که توزیع می شود که هم قطعه ساز را ورشکست می کند و هم این طرف متضرر می شود وقتی کوچکترین تفاوت بین نرخ ریال و ارز ایجاد می شود اثرش را درقیمت ها می بینید چون وقتی یوان چین بالا برود نتیجه اش این می شو د که حتی قطعه بی کیفیت چینی را گران بخرید .

خودرو سازان دولتی وشبه انحصاری اند
بزرگیان گفت: اگر نخو اهیم بگوییم انحصار کامل اما خودورسازان داخلی شبه انحصاری هستند که خود همین مسئله باعث می شود رقابت یک مقدار بی معنی شود .حمایت های بی دریغ دولت به خاطر انتفاع دولتی ها از صنعت خودرو باعث شده است که خودرو سازان احساس پشت گرمی داشته باشند که هر جا قرار است زمین بخورند کسی به نام دولت پشتیبانشان است و به بهانه ها و ابزار های لازم می تواند آنها را بلند کند و همین باعث شده است که در مجموع خودروسازان به خصوص دو خودرو ساز بزرگ که بیشترین بازار داخلی هم در دستان آنهاست خیلی به فکر ایجاد رقابت و یا ایجاد مزیت برای جلب مشتری نباشند.

وی افزود: خودرو سازان داخلی باورشان شده که مشتری داخلی غیر از این راهی ندارد که بخواهد خودروی داخلی را بخرد چون خودرو وارداتی هم به خاطر مقابله ارزشی بین ارز داخلی و خارجی برای قاطبه مردم قابلیت خریداری را ندارد.

با توجه به رکود باید قیمت ها شکسته می شد
عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه انتظار می رفت با توجه به رکود پیش آمده دولت کمک کند خودرو سازها نرخ ها را بشکنند اظهار کرد :متاسفانه نه تنها دولت کمک به شکستن نرخ نکرد بلکه وعده های رشد قیمت هم دادند که این خبر بربخش تقاضا تاثیر گذاشت و عرضه حالت تشنگی بازار را از بین برد و مردم استقبال نکردند ، بخصوص در مورد خودرو صفر. حالا بحث شبکه های اجتماعی جای خودش را دارد که وقتی فعال شدند کمپین هایی با عنوان کمپین نخریدن خودرو داخلی مطرح شد که اینها نیز بی تاثیرنبود و نمی شود گفت همه اینها ضد انقلابند و ضد تولید داخلی اند چون یک بخشی ازآن توقع به حق مردم است .به هر حال صنعت خودرو سازی کشور که حدود ۵۰ سال از فعالیتش می گذرد انتظارمی رود که هم اینک مشتری جایگاه ویژه ای داشته باشد و تقاضا و درخواست مشتری و انتظار مشتری مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه این کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

خودروسازان نمی گذارند فضای رقابتی ایجاد شود
بزرگیان تنها راهکار را عملی شدن سخنان امام راحل که معتقد بودند کاری را که مردم می توانند انجام دهند به خود مردم واگذار کنید دانست و گفت : با توجه به این سخن باید فضای رقابتی بدون رانت اطلاعاتی ، رانت سیاسی ، اقتصادی و بانکی ایجاد کنیم . اما متاسفانه آقایان اجازه نمی دهند یک خودرو سازی در داخل ایجاد شود و تلاش می کنند تا آن شرکت ورشکست شود.

کپسول آتش نشانی کفپوش اپوکسی کپسول آتش نشانی کفپوش اپوکسی کفپوش اپوکسی
چسب چسب چسب فروش سرور  کپسول آتش نشانی فروش سرور سرویس خواب کودک
سرویس خواب نوزاد سرویس خواب  میز تلویزیون پایان نامه کفپوش اپوکسی | اجرای کفپوش اپوکسی


نظرات() 
What causes pain in the back of the heel?
سه شنبه 28 شهریور 1396 04:47 ق.ظ
My coder is trying to convince me to move to .net from PHP.
I have always disliked the idea because of the costs. But he's tryiong
none the less. I've been using Movable-type on a number of websites for about a year and am nervous about
switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
Any kind of help would be really appreciated!
How do you prevent Achilles tendonitis?
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:30 ب.ظ
Hurrah! After all I got a website from where I be capable of really
obtain useful facts concerning my study and knowledge.
ameblo.jp
چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:09 ب.ظ
What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity regarding unexpected feelings.
http://eagerpaddle6166.jigsy.com/
یکشنبه 15 مرداد 1396 10:04 ق.ظ
Great blog here! Also your web site loads up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my website loaded up as quickly as yours lol
Foot Pain
شنبه 14 مرداد 1396 12:16 ب.ظ
Howdy this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if
you have to manually code with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding
expertise so I wanted to get advice from someone with experience.
Any help would be greatly appreciated!
rickieproud.weebly.com
جمعه 23 تیر 1396 06:15 ق.ظ
Fantastic post however I was wanting to know if you could write a litte
more on this subject? I'd be very thankful if you could elaborate a little bit more.
Many thanks!
foot pain diabetes
سه شنبه 6 تیر 1396 01:39 ق.ظ
I comment each time I especially enjoy a article on a website or I have
something to add to the discussion. It is triggered by the fire displayed in the post I browsed.
And after this post masoudtoohami - خودروها تا ۸۰ درصد گران
فروخته می‌شوند. I was actually moved enough to drop a leave a responsea response
;) I do have a few questions for you if it's allright.
Could it be only me or does it appear like some of these comments come across like they are written by brain dead people?
:-P And, if you are posting on other sites, I would
like to follow you. Could you make a list the complete urls
of all your social sites like your twitter feed, Facebook
page or linkedin profile?
BHW
دوشنبه 21 فروردین 1396 03:05 ب.ظ
I every time spent my half an hour to read
this webpage's content all the time along with a cup
of coffee.
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 02:41 ب.ظ
Normally I don't read article on blogs, however I would like to
say that this write-up very forced me to take a look at
and do so! Your writing style has been amazed me. Thanks, quite great article.
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:26 ق.ظ
It's an remarkable post for all the web people; they will take benefit from it I am sure.
BHW
یکشنبه 13 فروردین 1396 03:18 ب.ظ
It's truly a great and helpful piece of info. I'm happy that you
just shared this useful information with us. Please keep us up to date like this.
Thank you for sharing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic